bachtijdActiviteit
Bach Concerto Warande
Von Hessen Kassel Collegium Musicum

Partners
Amarant Tilburg
Factorium Tilburg
Ambassade Duitse Bondsrepubliek kabinet
burgemeester Tilburg


Omschrijving
Uitgangspunt voor dit concert was ‘oude muziek’ op een historische locatie helemaal in lijn met het idee achter het zogenaamde ‘netwerk oude muziek’; een serie in het hele land op diverse historische locaties zoals Slot Loevenstein, Muiderslot, de Zuidervermaning, Kasteel Amerongen, waar ‘oude muziek’ gespeeld wordt.(Oude muziek staat voor klassieke muziek op historisch verantwoorde manier uitgevoerd op authentieke instrumenten, instrumenten stammend uit de tijd dat de muziek geschreven is) De warande is ook zo’n historische locatie , namelijk een sterrebos daterend uit de Barok, 300 jaar geleden ‘aangelegd’ door Wilhelm von Hessen-Kassel. J.S.Bach (1685-1750) is misschien wel de belangrijkste barokcomponist dus een programma met zijn muziek ligt voor de hand te meer daar bleek dat von HessenKassel Bach ooit had ontmoet en horen spelen bij een inwijdingsconcert dat Bach gaf in 1732 op het nieuwe orgel in de Martinskirche in Kassel. Bovendien gaf Bach ook ’s zomers buitenconcerten in de tuin van een koffiehuis in Leipzig. Kortom alles ‘rechtvaardigde’ een barokconcert met muziek van Bach in een 300 jarig barok sterrebos. Ensemble: von Hessen-Kassel Collegium Musicum, spelend op ‘authentieke instrumenten’ (de naam verwijst naar de Duitse prins,Wilhelm von Hessen-Kassel (1682-1760) die het sterbos de Warande heeft laten aanleggen.)

Voorbereiding
De voorbereidingen en repetities in de repetitie ruimte (een gratis ter beschikking gesteld zaaltje in het Plaza van Amarant) verliepen zeer voorspoedig. De door mij uitgenodigde musici waren zeer gemotiveerd en na een uur bleek al dat we goed op elkaar ingespeeld raakten; wel bijzonder voor een ensemble dat speciaal voor deze gelegenheid bij elkaar was gekomen. Weliswaar kenden iedereen elkaar van andere orkesten (iedereen is free-lance musicus en treft elkaar op verschillende momenten bij andere orkesten zoals de Nederlandse Bachvereniging, Amsterdam Baroque Orchestra en Anima Eterna Brugge) maar het was toch opmerkelijk en ook heel welkom overigens dat alles zo snel ‘bij elkaar kwam’. We hebben 2 repetitiedagen gehad de twee aan de zondag voorafgaande dagen en op zondagmiddag 16 september een sound-check in de Warande op het nieuwe , prachtige podium. Van de muziekschool Tilburg (Factorium) waren 12 muziekstandaards geleend, die we zelf voorzien hebben van ‘windvangers’ om te voorkomen dat de wind de muziekpapieren zou wegvagen.

Uitvoering
Het publiek werd welkom geheten door Peter Nordanus (Burgemeester van Tilburg), die op zijn beurt dhr. Behr introduceerde (ambassadeur Bondsrepubliek Duitsland). De ambassadeur ging nader in op de historische banden tussen Tilburg en Duitsland. Samen met alle ongeveer 250 aanwezigen werd vervolgens een feestelijk glas champagne geheven op de jarige Warande, waarna het concert begon. Het programma:
-Brandenburgs concert nr. 3 voor 3 violen, 3 altviolen, 3 celli en basso continuo
-Brandenburgs concert nr. 5 voor traverso,viool, clavecimbel en basso continuo
(Pauze)
-Brandenburgs concert nr 6 voor 2 altviolen, 2viola da gamba’s, cello en basso continuo -Orkest Suite in b-mineur

Deelnemers en bezoekers
12 musici 242 bezoekers

Evaluatie
De soundcheck was extra uitgebreid omdat we versterkt zouden gaan spelen, wat buiten noodzakelijk is maar waar wij als ‘klassieke musici’ niet aan gewend zijn . Ik had er daarom ook 3 uur voor ingepland terwijl normaal gesproken in een zaal een zogenaamde inspeel repetitie voorafgaand aan een concert max. ander- half uur duurt. Het vergde de nodige tijd om de klank en balans goed te krijgen , ook al omdat we 4 stukken speelden met steeds weer een andere samenstelling en een verschillend aantal musici, maar die tijd was er dus ook. Het concert was een groot succes! Veel zeer positieve reacties.

Bijzonderheden
De soundcheck verliep overigens zeer goed en had als neven effect dat het ‘reclame’ was voor het concert ’s avonds; mensen die toevallig in de Warande aan het wandelen waren en de muziek hoorden werden als het ware door de muziek uitgenodigd om te komen luisteren hetgeen zich inderdaad vertaalde in een volle ’zaal’.